donderdag 10 november 2011

Muzisch aan de slag : duiding

Op 8 november trok ik terug naar Pedic in Gent voor de vervolgsessie 'muzisch aan de slag', onder leiding van Ines Vandoorne.

Deze enthousiaste 'nascholer' schotelt ons vandaag een kijkwijzer voor waarbij de criteria en voorwaarden aan bod komen waaraan een muzische opdracht moet voldoen.

Met hand en tand maakt ze ons duidelijk dat muzische opvoeding plaatsvindt binnen een muzisch klimaat, binnen een muzisch kader en begeleid door een leerkracht met een muzische grondhouding.





           Een muzische opdracht is een open opdracht*, waarbij de invulling nooit fout is.
.

Een open opdracht is echter wel  'begrensd'*.
Er worden afspraken gemaakt waaraan de kinderen zich moeten houden : Het thema, het materiaal, de ruimte waarin wordt gewerkt, de gekozen muzische taal,... begrenzen de opdracht.

De muzisch activiteit wordt beleefd binnen een proces van beschouwen en creëren.* 
Er moet worden gereflecteerd* op de verschillende domeienen met oog voor inhoudelijke doelen, de beleving, de grondhouding en het verloop van het muzisch proces.

En op het einde is er steeds een toonmoment.*

Ines maakt ons ook wegwijs in de leerplannen van muzische opvoeding.
Op een creatieve manier wil ze  ons de 21 algemene doelen ivm met beschouwen en creëren uitleggen en inprenten.

Voor de eerste keer tijdens mijn opleiding begin ik inzicht te krijgen in doelen en leerplannen,  en hoe ermee te werken.

Het was weer een heel leerrijke, creatieve en aangename dag. Er begon zelfs al een soort band te ontstaan tussen de cursisten, en dit na slechts 2 dagen samen. Jammer dat we afscheid moeten nemen, maar wie weet komen we elkaar nog wel eens tegen op één of andere nascholing...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten