zondag 20 november 2011

Studiedag voorlezen

Samen met 3 'collega' studenten schreef ik me in voor een studiedag voorlezen, georganiseerd door de Stichting Lezen, in het ABC huis in Brussel. Een prachtige locatie voor een boeiende, fijn georganiseerde dag vol bruikbare tips en info. We werden onthaald met koffie en literaire hapjes en na het welkomswoord gingen de eerste keuzesessies van start.

Els Debuyck, leerkracht in het buitengewoon onderwijs, vertelt hoe de leerlingen uit type 1 en type 8, elk op hun eigen manier, genieten van boeken en verhalen. Ze laat deelnemers meekijken in haar boekenkast en legt uit waarom sommige boeken een groot succes zijn. Els heeft me onmiddellijk in haar ban. Els is een echt 'boekenbeest'. Ze is zo enthousiast, heeft zoveel ervaring met werken met boeken, dat ik aan haar lippen hang. Ze geeft me zin om boeken te lezen, met boeken te werken en vooral om kinderen warm te krijgen voor 'het boek'.  

* Hoe maak je heb nieuwsgierig, hoe laat je hen goesting krijgen?
* Voorlezen kan in alle lessen.
* Hoe kies je een boek?
* Massa's boeken en ideeën die ze met ons wil delen.

Na een koffiepauze met alweer literaire hapjes, start een tweede sessie.


Marieke Van den Berge en An Slegers zijn in hun scholen de drijvende kracht achter elke boekenactiviteit. Hoe maakten en maken zij hun directie, collega’s en de ouders enthousiast voor boeken en voorlezen? In deze sessie kregen we een heleboel tips om van de school een boekvriendelijke omgeving te maken.
Het realiseren van een bibliotheek, het organiseren van activiteiten tijdens de voorleesweek, de gedichtendag en de jeugdboekenweek en het stimuleren om boeken te gebruiken in de klas zijn uitdagingen voor de leerkracht. Hoe organiseer je leesbevorderende activiteiten en boekenprojecten.





Na de middagpauze met een smakelijke lunch staan we nog voor een middag met workshops.

Katelijne Billet is woordkunstenaar. Ze studeerde aan het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen. Ze was een hele tijd verbonden aan de VRT als stemactrice en doceerde dictie en fonetica aan verschillende opleidingen. Daarnaast staat ze zelf op het podium met het tango- ensemble Cebra Negra en maakt ze deel uit van de vertelcarroussel die rondreist in Vlaanderen. Ze vertelt voor volwassenen en voor kinderen.

Katelijne leest voor, brengt een stapel voorleesboeken mee, nodigt ons uit om zelf voor te lezen en geeft een heleboel tips over stemgebruik, voorlezen met bezieling, voorlezen aan anderstalige kinderen…


De laatste workshop waarvoor ik koos gaat over werken met de kamishibai.


Deze workshop reikt ideeën aan om zelf aan de slag te gaan met de kamishibai (Japans verteltheatertje) en samen met de kinderen aan actieve taalbeleving te doen. Aan bod komen een aantal verteltechnieken, de aankleding van een kamishibai-hoek, ideeën om prentenboeken of verhalen en prenten van kinderen om te vormen tot kamishibai... We ontdekken 1001 mogelijkheden en attributen om verhalen te vertellen: tangram, houten diertjes, dia’s, touw, licht, origami, collages, Lubok, handdansen, speelgoedfiguren, dobbelstenen, zakdoeken, vingerpopjes…

Na deze dag ga ik supergemotiveerd en met een goed gevoel naar huis. De organisatie was perfect, de sprekers en workshop leraren waren goed gekozen en het ABC huis met honderden boeken was een uitgelezen plek om deze dag te laten plaatsvinden.










 





Geen opmerkingen:

Een reactie posten