donderdag 19 januari 2012

Muzische groei : doelen

Reeds (gedeeltelijk) bereikt.  

Beseffen en aanvaarden dat de smaak en stijl van mensen verschilt.

Appreciatie voor vele stijlen en smaken - bewondering voor een aparte stijl - een eigen stempel durven drukken - door stijlen heenkijken - mode niet te serieus nemen - niemand veroordelen/beoordelen op basis van uiterlijk...

Iedereen is anders en iedereen heeft kwaliteiten. Dit werd me van kleinsaf met de paplepel ingegoten. Veroordeel niet op basis van uiterlijkheden en geef iedereen een eerlijke kans. Leer eerst de mens achter het uiterlijk kennen.

Al heb ik zelf een vrij sobere, eenvoudige stijl, toch heb ik een weke plek voor mensen die eruit durven te springen. Mensen 'met een hoek af'' trekken me aan, vind ik interessant.

In de stage klas val ik niet direct voor de charmes van een mooie meid of stoere jongen. Even afwachten of het karakter even mooi is als het uiterlijk. Het is een huizenhoog cliché, maar de schoonheid zit vanbinnen.





Op een actieve manier participeren aan het culturele leven.

Elke zomer neem ik een abonnement op de Lokerse feesten en ga ik, samen met mijn man, 10 dagen lang naar de meest uiteenlopende groepen kijken. De muziek, de sfeer, andere mensen ontmoeten,.... mijn lust en mijn leven.




Heel geregeld ga ik naar het toneel. Mijn schoonbroer, Guenther Lesage, is een professioneel acteur bij het gezelschap Lazarus. Telkens ze een nieuw stuk opvoeren ben ik van de partij.




Het NTGent heeft dit jaar ook aan ons een vaste klant. We zagen reeds een 4-tal stukken :
Kinderen van de zon, de bittere tranen van Petra von Kant, Gif en Gij die mij niet ziet. We hebben ook reeds gereserveerd voor Decemberhonger, Een bruid in de morgen, Tartuffe, Messen in Hennen, de tocht van de olifant en Van den hond.
Dit zijn avonden waar ik steeds heel erg naar uitkijk. Samen met vrienden naar theater en daarna bij een glaasje na-genieten en na-babbelen over de opvoering. Altijd weer blijkt dat er grote verschillen bestaan in de meningen, de beleving en het begrip van een stuk. Boeiend!


Openstaan voor het muzische en al onze zintuigen gebruiken om muzische ervaringen nog intenser te beleven.

Ik wilde ook heel graag kleuterjuf worden, maar vond mezelf niet 'creatief' genoeg. Als kind kon ik niet tekenen, en kan het nu nog altijd niet. Eigenlijk heb ik het ook nooit gedaan. Ik was er nooit mee bezig, werd er ook niet in gestimuleerd.
Maar wat is creatief bezig zijn? En moet je daarvoor kunnen tekenen?
Door de opleiding BALO te volgen, heb ik dingen van mezelf ontdekt.
Door 'verplicht' met het muzische bezig te zijn ondervind ik dat er bij mij ook ideeën kunnen opborrelen. En dat ik er plezier aan beleef, aan het muzische.
Ik werk eraan om mezelf open te stellen en mijn zintuigen optimaal te gebruiken. Gaan wandelen met de kinderen in het bos en beseffen hoe mooi alles is. De natuur op me laten inwerken en die indrukken daarna gebruiken in muzische activiteiten. (bosnimfen, mysterie, dieren in het bos, schaatsen,...)
Samen met de kinderen experimenteren in de keuken. Proeven, creëren, figuurtjes maken in zanddeeg,.. Of met de koptelefoon op wegdromen bij muziek en inspiratie opdoen.
Kortom, ik maak tijd om mijn zintuigen de vrije loop te laten, te genieten en te ervaren.

Nog werk aan de winkel


De leefwereld van de kinderen op een muzische wijze benaderen.

Tijdens mijn laatste stage in het eerste leerjaar had ik een muzische namiddag en alles draaide rond het thema 'circus'. Verkleed als de circusdirecteur heb ik me ondergedompeld in de wereld van het circus en in de leefwereld van de kinderen. En het was een heel fijne ervaring!
De kinderen waren super enthousiast. Heel de middag hebben we flyers gemaakt, verhalen verteld, muziek gemaakt en in een stoet, verkleed,  de gangen van de school onveilig gemaakt. Ik liet mijn rol van directeur niet los en de kinderen gingen mee in het spel.
Het is door deze ervaring dat ik erachter kwam dat je heel veel kan bereiken door kinderen op een muzische manier te benaderen. En deze ervaring wil ik dus zeker verder meenemen in mijn manier van lesgeven in de toekomst.


Vakspecifieke werkvormen op een geïntegreerde wijze toepassen.

Aangezien ik nooit, ook als kind niet, veel heb 'geknutseld' - en ik weet dat ik hier nu aan het vloeken ben, maar vroeger werd er alleen maar 'geknutseld' - ken ik heel weinig van vakspecifieke werkvormen.
Bij het begin van de opleiding volgde ik een workshop bij Danskant : dansen, rappen, patroonlopen, schilderen. Naar aanleiding van het examen voor Muzo maakte ik o.a. rupsen in zanddeeg die ik dan ook schilderde, was ik creatief met letters en collages, een kikker gemaakt met een steen uit de natuur,...
Dit jaar volgde ik bij Pedic in Gent een  workshop : doedag muzische activiteiten, waarbij we heel veel creatieve input kregen maar ook zelf aan de slag mochten gaan. Allerlei technieken werden aangeleerd. Heel tof en inspirerend.
Voor 9 maart staat er nog een workshop bij Pedic gepland.

Impressies en ervaringen uitdrukken vanuit onze eigen leefwereld.
Dat is wat ik hier, op deze blog heb getracht te doen.
Hetgeen ik heb beleefd, hetgeen ik heb ervaren, uit te drukken in woorden.
Dat is ook wat ik doe na een avondje toneel of na een concert of optreden.
Dan druk ik mijn gevoelens uit, deel ik mijn mening met vrienden die ook aanwezig waren.
Wanneer ik thuiskom deel ik mijn ervaring met mijn kinderen, want ook zij willen graag weten hoe het avondje uit is geweest.
Het is mijn bedoeling om hetgeen ik wil uitdrukken, nog bewuster onder woorden te brengen. Me nog meer in discussies en gesprekken te mengen en ook mijn stem te laten horen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten