vrijdag 25 november 2011

muzische middag in de klas



Heel de middag staat in het teken van het circus....
Na de speeltijd worden de kinderen door de klasleerkracht terug naar het 'circusklasje' 'KAMISHIBAI' teruggebracht. Even later kom ik, verkleed als circusdirecteur, een beetje in paniek de klas binnengelopen. Het circus is in de stad, maar er zijn nog geen tickets verkocht, want eigenlijk weet bijna niemand dat het vanavond voorstelling is. De 'flyer' maker is ziek. Willen de kinderen helpen om flyers te maken en die daarna ook nog uitdelen?
De kinderen zijn super enthousiast en spreken me voor de rest van de middag aan met 'directeur'.
En ik noem hen 'dingske met het blauwe truitje', of 'meisje met de staartjes'.
Ik zie dat hun klasje een echte circusklas is, en bovendien 'Kamishibai' heet. Weten ze eigenlijk wel wat dat betekent?  Ik vertel hen wat een kamishibai is, waar het is ontstaan en dat ik hen een mooi verhaal wil vertellen uit 'Het circus is in de stad' van Pieter van Oudheusden, met hele mooie tekeningen van Jan de Kinder. Die tekeningen heb ik vergroot op A3 formaat en geplastificeerd, zodat ze netjes in de kamishibai passen. Aan de achterkant van de prenten staat het verhaal en zo kan ik het theatertje gebruiken om de kinderen eens op een andere manier een verhaal te laten beleven. En het werkt. Mijn publiek luistert en kijkt muisssssstil en geboeid.  

 -------- Op de voorleesdag werden ons de knepen van het vak bijgebracht.--------------
---------- Hoe werk je met een kamishibai, hoe vertel je het verhaal? ------------
---------En tijdens de workshop voorlezen kreeg ik tips om goed voor te lezen. -------
----------------------------Dat komt hier dus uitstekend van pas! ---------------------------- 

Met heel veel zin gaan de kinderen aan de slag om flyers te maken. Of ze vanavond dan ook naar de voorstelling mogen komen?
Ik  heb ook neuzen en hoedjes, gekke dassen en kragen, zodat iedereen zich kan verkleden. Daarna kiezen we elk een muziekinstrument.
En in een gekke luidruchtig stoet lopen we door de gangen van de school. Overal gaan klasdeuren open en worden flyers uitgedeeld aan de juffen en meesters. De directeur loopt voorop en als hij zijn arm in de lucht steekt zijn alle instrumenten stil.
!Wow!, dat lukt goed.
Moet ik in het vervolg in mijn lessen ook eens uitproberen. ;-) 


En als klap op de vuurpijl heeft Jeroen, bij wijze van verrassing,  nog een heuse jongleer act voor ons in petto. 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten